.segmen bersilat di dapur | kek coklat moist yummy!

Salam.

Tengah semua orang pergi terawih, kite dok bersilat soang soang, buat kek coklat moist.. Ngeeee.. Nasib baek jadik. Moist.. Dan sedap! Nyum nyum.. Tapi.. kite lambat buat.. Kalau buat semalam, mesti dapat kasik Super K rasa.. (~,~)

Kek ni kembang dan melimpah ruah bagaikan ke ladang gandum! Loyang tu kecit sangat... (-.-") Tym neh, kek neh baru separuh naek, tak naek bebetul lagik.

Kite tak reti buat topping, cair sangat..
Tapi kire ok lettew... Rasa dia sedap....
Sangat moist.. Ngeeeeeeee....

Nak resepi? Confirm jadik! Tak tipuuuuuuu... Mostly apa yang kite buat kalau ikut resepi, mesti jadik. Sukaaaaanyaaaaaa!

Bahan-bahan ( 21 x 21 cm )
  1. 2 cawan tepung gandum
  2. 2 sudu kecil baking powder
  3. 2 cawan gula halus
  4. 4 biji telur gred A
  5. 250 gm buttercup
  6. 2 sudu kecil esen vanilla
  7. 1 cawan serbuk koko
  8. 1/2 cawan gula halus
  9. 1 cawan air panas
  10. 1/2 cawan susu cair

Cara-cara
  1. Masukan serbuk koko,gula halus dan air panas dan jerangkan atas dapur dgn api yang kecil sambil dikacau rata dan berkilat sejukan dan tuangkan susu cair kacau rata dan ketepikan.
  2. Pukul butter dan gula hingga kembang dan masukan telur sebiji-sebiji, vanilla di gaul rata dan ayak tepung dengan baking powder 3 x baru masukan tepung berselang selikan dengan pes coklat tadi dan digaul hingga rata-rata,
  3. Masukan dalam loyang 9 x 9 dan bakar selama 1 jam pada suhu 180 darjah api atas bawah.
  4. Sejukan kek dan dibahagi 3 atau biarkan begitu saja.
  5. Untuk moistnya satukan 100 gm coklat masak, 1 sudu besar susu pekat manis dan 3 sudu besar air panas dan cairkan secara double boiler hingga pekat dan curahkan diatas kek dan hiaskan ikut suka. Selamat mencuba.
Credit resepi : SINI!

Ehem. Santek takkkkk........ Ittew dah berjaya buat lebih 10 bijik ketupat sateee! Ngeeeee.. Ni je yang mampu buat setakat ni.. Ketupat jenis laen tatau lagik. Kikikikiki. :-P
Kite : Sayang! Kite dah pandai buat ketupat..
Dia : Ye ke.. Bagusnyaaa..
Kite : Tadi kite buat kek cekelet.. Sedapppp....
Dia : Ohhh.. bagus lahh..
Kite : Alaaa..tak teruja pun.. Benci ah..
Dia : Ye la.. Abang suka lah ni.. Sayang dah pandai buat kek...
Kite : Hmm ye lettew.
Tapi memang jadik ah buat ketupat ikut video dekat youtube tuh. Korang cuba lahh! Lepas tuh, kek coklat moist tu pun korang boleh cuba gak. Bila buat sekali, terus jadik, mesti eksaited nak buat lagik...! (^_^)

Selamat Mencubaaaaaaa!